fredag 25. mai 2012

Fristende fristelse

Dette er vel mai-kaken foran alle... 
Pavlova!
Enkel, og garantert vellykket!
Oppskriften jeg bruker har jeg funnet  her
 
4 eggehviter
200 g sukker
0,5 ts vineddik
1,5 ss maizena

Fremgangsmåte:

Pisk eggehvitene stive. Tilsett sukkeret litt og litt under fortsatt kraftig pisking. 
 Pisk lenge (ca 20 min) med mikser til du får en tykk og stiv marengs. 
Bland forsiktig i eddik og maizena.

Tegn opp en sirkel på ca 22 cm i diameter på et bakepapir. 
Fordel marengsen innenfor sirkelen slik at du får enn liten, tykk kake.
 Bruk slikkepotten og jevn til kantene ved å dra slikkepotten nedenfra og opp. 
 Glatt til overflaten og lag gjerne en ørliten grop på toppen av kaken.

Sett kaken midt i ovnen som er forvarmet til 180°C. Skru temperaturen ned til 150°C 
straks kaken er satt inn i ovnen. Stek kaken i ca 1 1/2 time. Skru av varmen
 og sett ovnsdøren på gløtt ved hjelp av en tresleiv eller liknende.
 La kaken stå i ovnen til den er helt kald.
 
Fyll:
3 dl kremfløte
1 pakke ferdigkjøpt vaniljekrem
Pynt:
friske sommerbær (f.eks. jordbær, bringebær, rips, bjørnebær og blåbær)
Tips:

Stusser du ved at det skal være eddik i marengsen? Ikke fall for fristelsen å droppe den. 
Eddik er en viktig ingrediens, som sørger for at marengsbunnen får den rette, 
myke og litt seige konsistensen.
Jo stivere marengs du pisker, jo mindre vil marengsbunnen flyte utover under steking.
Tegn på baksiden av bakepapiret for å unngå blyant- eller pennmerker på marengsbunnen.
Marengsbunnen kan oppbevares tørt i flere dager, og den kan også fryses.
Kaken bør spises samme dag den er pyntet for å unngå at den blir bløt.
Frister det?
Ønsker deg som er innom en fiiiiin fredag!




 

4 kommentarer:

  1. Har hørt mye om denne kaken, men aldri smakt på fristelsen. Kanskje jeg skulle forsøke å lage en dag i sommer. :) Deilig ser den ut!

    SvarSlett
  2. Å, MÅ du friste meg sånn?? Ja, dette er mai-kaken over alle. Fantastisk deilig kake det der :) Takk for oppskrift og greier, skal lages om ikke altfor lenge tenker jeg. Håper du har gode dager med dine skjønne i solen. I dag ER det for varmt (folk kan si hva de vil!) - mener jeg. Puh! Men vakkert er det, når alt spirer og gror og med nye fine blomster rundt om i hagen. Jeg nyter det. Kos deg masse, skjønne du. Mange klemmer fra Spirea

    SvarSlett
  3. Verdens beste sommerkake!!
    Den så nydelig ut...
    Jeg er ( heldigvis) ikke noen god baker,ellers hadde denne stått på bordet titt og ofte!! ;-)
    Fiiin pinsehelg ønskes deg,klm ingrid l

    SvarSlett
  4. Hei Kristin :)
    Dette så godt ut!
    Har hørt om Pavlova, men aldri smakt det.
    Kanskje det må prøves ut snart ;)
    Nyt helgen kjære deg!
    Klem Mirjam

    SvarSlett