onsdag 30. mai 2012

Ja til å være fornøyde!

La meg begynne med å si at dette er ikke skrevet for å provosere eller støte noen... Men jeg registrerer at store deler av Norge er rammet av streik. Som ergoterapeut innebærer det at også mitt forbund streiker, og krever høyere lønn... Igjen... For all del, jeg takker ikke nei til mer lønn, men jeg lurer bare på; Blir vi noen gang fornøyde?
Det er noe som heter at mye vil ha mer, og det tror jeg jammen meg er rett! For å være helt ærlig blir jeg flau over denne streiken når Spanjoler og Grekere mister jobb og livsgrunnlag. Er det ikke sånn i Norge at de fleste klarer seg fint? De fleste har nok til å leve et godt liv med hus, mat og det nødvendige. Kanskje må vi gi avkall på "luksus" som dyre ferier, nye møbler, fet bil og flotte klær, men vi kan vel ha et godt liv uten dette også? Blir man lykkeligere av å ha alle disse statussymbolene?
Altså, jeg er enig i at utdanning skal lønne seg, jeg er enig i at det skal arbeides for likelønn og alt det der, men jeg er overbevist om at penger ikke gjør oss lykkelige!
Og jeg tror at lykke langt på vei er noe vi skaper selv, vi må ta et valg om å være fornøyde! Det er ikke gjort over natten, men jeg har iallefall jobbet mye med dette de siste årene, og prøve å finne ut hva som er viktig og hva som gjør meg lykkelig.
Håper du har en god dag der du er!
Klem Kristin
 

11 kommentarer:

  1. Heisan!!
    Jeg er selv i streik...og var overhodet ikke klar over at forbundet mitt skulle streike...
    Er nok enig med deg,mye vil ha mer,og de som ofte får mer er de som har mest!!?
    Jeg er fornøyd jeg,var jo i to ukers streik for 2 år siden,og fikk det vi krevde da!!
    Men må innrømme...at det er godt med noen x-tra fridager da...
    Fiiin dag til deg,klm ingrid l

    SvarSlett
  2. Så bra du setter ord på dette,for det er noko i samfunnet at ein heile tida skal streve etter finere og flottere og bedre,men når ein er kommen der så vil ein ha meir,eg er typen som gleder meg over små ting og endelig kunne kjøpe det ein har lyst til etter å ha ønskt seg det lenge.
    Men et problem har eg og det kjenner eg på kvar dag og det er slik me bur,kor mange må sove i stua(for at alle 3 jentene skal få hvert sitt rom)og har kun 1 bad og 1 etasje og er 5 stk,det sliter eg med kvar dag,det klarer eg ikkje å bli fortrolig med og så ser eg på alle sine flotte og store hus,så blir eg ofte veldig lei meg,men det er så dyrt med større:(
    Kanskje eg burde være glad for det eg har men der sliter eg må eg innrømma,
    Huff nei no klaga eg her,hehe!

    Fine solrik dag til deg!
    Klem fra Lillian:)

    SvarSlett
  3. Preach it sista!:-) God klem fra meg og matteo - med krone-is bart:-)

    SvarSlett
  4. så enig så enig, godt skrive!! visste forresten ikkje at du er ergoterapeut, da er me jo i samme "bransjen" me da, for eg er fysioterapeut! men lite streiking herfra i min noværande jobb som husmor og mamma, he he:) fin dag til deg! klem

    SvarSlett
  5. Kjempeflott og viktig innlegg frå deg i dag Kristin. Er så enig så enig. Eit stadig jag etter å ha meir. Mange klager på sjukepleierlønna, men eg må sei eg er veldig fornøgd kvar gong eg får lønning, og då har eg berre ein liten prosent stilling. Flaut, ja det er ordet eg kjenner over denne streiken. Ha ein fin dag kjære deg ♥

    SvarSlett
  6. Hei Kristin!
    Så flott sagt!
    Enig med deg, alle vil ha mer...men det er jo ikke pengene som skaper lykken ;)
    Kjenner jeg er glad for at jeg trives med gjenbruk og oppussing...det trenger ikke koste skjorta med noe nytt da :)
    Kom forresten til å tenke på at bloggen din har et helt nydelig navn!!! "Familiegleder", for et herlig navn!
    Fin dag videre til deg!!
    Stor klem

    SvarSlett
  7. Jeg smiler og applauderer!! Kanonbra skrevet - og jeg er så enig, så enig!! :)) Og dessuten høres du veeldig ut som mannen min, som babler mye om dette for tiden - hvor viktig det er å være fornøyd. Og jeg nikker :) Det er virkelig ikke penger som skaper lykke, selvom mange ser ut til å tro at det er slik...dessverre. Helt til de oppdager hva det er som virkelig gir mening i livet. Takk for alt du deler, Kristin :) du er sånn en skjønning. klem fra meg til deg - og igjen takk for alle fine ord, jeg blir så gla!

    SvarSlett
  8. Bra skrive! Flaut er det rette ordet... Lever i eitt av verdas rikaste land, men er likevel ikkje nøgde...

    /Kaisa Ruth

    SvarSlett
  9. HØR HØR! Kunne ikke vært mer enig!
    Skammer meg over all denne streikinga, faktisk! Er overbevist om at dersom folk flest hadde funnet en jobb de stortrives med og er fornøyd med det, blir høyere lønninger plutselig mindre viktig. Dette kunne jeg ha diskutert lenge kjenner jeg nå, men DET gjør i hvertfall ikke meg mer lykkelig! :)
    Kort sagt: Lykke kan ikke kjøpes for penger!
    Stor klem til deg!

    SvarSlett
  10. Fant bloggen din via Spirea! Nydelig blogg - og for et flott og tankevekkende innlegg! Sjelden lesning..
    Nei, lykken er heldigvis ikke avhengig av at man har mange penger!
    Følger deg gjerne videre jeg :)
    Klem fra Maria

    SvarSlett
  11. Jeg er ikke organisert i sykepleierforbundet nettopp fordi jeg aldri kunne tenke meg å streike... (som bonde er jeg organisert i bondelaget då... men eg syns nok at bøndene kunne hatt litt mer lønn :-) ) Bra innlegg!

    SvarSlett